6.2.16

(MENDJE)LEHTESIA E PAPERBALLUESHME E ÇMIMIT “KADARE”

“Si të bësh sa më shumë armiq në mënyrën më të sigurtë të mundshme” - mëton të jetë një cikël shënimesh troç dhe pa dorashka lidhur me zhvillimet  letrare shqiptare të ditëve tona.Mbase do ishte në nderin e studiuesve, kritikëve dhe gazetarëve të kulturës të shkruanin për këtë problematikë, por ata  janë të zënë, madje shumë të zënë , me selfie dhe belfie, me qokat hokatare ndaj establishmentit  artistik të miqve e shokëve,  e kështu  më ka zënë mua ky taksirat jo fort i lavdërueshëm për një autor.

(MENDJE)LEHTESIA E PAPERBALLUESHME  E  ÇMIMIT “KADARE”

Një çmim letrar me emrin Kadare padyshim i bën nder letërsisë  shqipe, organizatorëve, jurisë,  pjesmarrësve  dhe natyrisht,  më shumë se të gjithë këta bashkë,  fituesit. Mendova   se emri  i rëndë këtij  çmimi të organizuar nga  Fondacioni  Mapo  do të shënonte kthesën e shumëpritur që do  u jepte  prestigjin e munguar  çmimeve letrare  të  atyre anëve si institucione të kompromentura  e dalëboje .  Por mesa  duket  në Shqipëri  qënka  e pamundur që gjërat të mos bëhen për  së prapthi. Nëse  Kadareja  ynë  e nderoi me emrin e tij këtë çmim, ky i fundit, me mungesën totale të profesionalizmit, e turpëroi shkrimtarin tonë  më të madh. E vetmja gjë dinjitoze  në atë çmim  dhe që u shpall me bujë nga vetë organizatorët  si një risi  ishte vlera monetare  prej 10 mijë eurosh që shkonte për fituesin.
Mendoj se janë 3 momente që e kompromentuan  Çmimin letrar ‘Kadare”, momente që  në fakt simbolizojnë  kolerën  tradicionale  shqiptare  të çmimeve  letrare.
Momenti i parë: kemi një  antar të jurisë,  Rudolf  Marku , i cili është  edhe  gazetari Rudolf  Marku i gazetës Mapo  të Fondacionit  Mapo  që  organizon dhe shpërndan çmimin, i cili befas  “kujtohet’  ose ia kujtojnë miqtë kolege te jurisë  që  ai ka një roman në dorëshkrim, nderron mendje dhe jep dorëheqjen nga juria,  hyn në konkurim  si autori Rudolf  Marku dhe pas 3 javësh shpallet fitues i çmimit dhe sasisë  përkatëse  monetare që  japin organizatorët. Pra një histori që mban  shumë erë.  Fabula “konspirative” në këtë rast  është  tepër e thjeshtë  dhe e rrokshme. Një dëshmi më shumë për klikat e sekserëve që  kanë zënë për fyti zhvillimet letrare  në Shqipëri. “Banka  e Favoreve”, një term kuptimplotë  për trafikun e influencës, i krijuar nga  Coelho në romanin e tij “Zahiri”, funksionon  në  kohë  të  plotë  me gjithë  fuqinë e  saj, si kudo tjetër në Shqipëri, edhe në  mjedisin artistik.
Momenti  i dytë:  konkurimet në çmime të tilla letrare kudo në botë bëhen në mënyrë  anonime. Anonime juria deri diten e ndarjes se çmimeve, anonime edhe konkuruesit. Pra, konkuron  vepra/krijimi  letrar  dhe jo autorët. Ruhet  rreptësisht  anonimati i krijuesve letrarë dhe kjo për të  shmangur  çdo  sugjestionim emrash të mëdhenj, miqsh e shokësh konkurues, trafikun e influencës, dhe çdo paragjykim apo favorizim  për autorët  deri në momentin e shpalljes së çmimit. Dhe kjo është  një fair  play që bota e qytetëruar e zbaton me shumë rigorozitet.
Kurse  në rastin e çmimit letrar “Kadare” , si gjithnjë  në  Shqipërinë  tonë të dashur, proçeduara  përzgjedhëse u zhvillua  tradicionalisht në versionin  tender.  Autorët  u trajtuan si kompani dhe subjekte pjesmarrëse në një tender. Pas  bërjes publike  të emrave  që do përbënin jurinë,  atyre ditëve  gazeta  Mapo do të  shpallte  step by step emrat e konkuruesve , të  atyre që u kualifikuan si short list  e përzgjedhur  prej të cilëve do dilte edhe  fituesi i çmimit.
Momenti i trete: prania e Henri Çilit (!) në juri është në konflikt  total interesi me Henri Çilin si kapo të Fondacionit  MAPO që jep organizon çmimin dhe jep paratë  dhe  si punëdhënësi i autorit fitimtar Rudolf.(!) Dhe qershia mbi tortë, e tërë juria  e çmimit “Kadare” e përbërë nga kolegë të autorit fitimtar Rudolf (!) si Artur  Zheji, Alfred  Lela, Gilman Bakalli, Henri Cili, Ylljet Aliçka, Preç Zogaj, Rudolf Marku dhe Virgjil Muçi është pjestare e bordit të Fondacionit Mapo (!)  
Kudo tjetër kjo gjë do të përbënte një skandal, por jo në mëmëdheun tonë skandaloz.

Ja si shprehej Alfred Lela, një  nga  anëtarët e jurisë, gjatë ditëve të shqyrtimit të dorëshkrimeve konkuruese:
“Janë paraqitur 35 dorëshkrime, të cilat i përkasin kryesisht romanit, ka më pak tregime e tek-tuk novela. Autorët janë të njohur, pak të njohur ose të panjohur. Një pjesë e mirë e tyre megjithatë kanë botuar edhe më parë.Do të ishte e panevojshme një listë me emrat dhe titujt e të gjithë pjesëmarrësve, por mund të citoj ata që i kanë ‘mbijetuar’ përzgjedhjes së parë të jurisë. Nga 35 kemi shartuar shumicën për të mbetur me 9 autorë, numër të cilin besoj do ta çojmë në 4-5 në mbledhjen e ardhshme. Prej kësaj do të dalë edhe fituesi. Nëntëshja përbëhet nga: Arti Lushi, Eliona Gjergo, Gazmend Krasniqi, Ilir Bezhani, Primo Shllaku, Rudolf Marku, Shkëlqim Çela, Zija Çela, Shefqet Tigani.. Fituesi do të shpallet të hënën, më 9 nëntor, në një ambient që është i afërt me librat dhe letraren, ndoshta një library, në një ceremoni të hajthme dhe njëkohësisht të plotë do ta kemi siç e meriton rasti dhe emri i çmimit.”

A mund  të më shpjegojë njeri se  përse  juria  duhet t’i dijë  emrat  e konkuruesve, të cilët në konkurse ekuivalente në botë e dorëzojnë për konkurim veprën e tyre pa emër autorial dhe pajisen nga një sekretari (që nuk ka asnjë lidhje me jurinë) me një numër identifikues të veçantë?
Përse  duhet që konkuruesit dhe publiku  të dine emrat e anëtarve të jurisë  gjatë kohës që bëhet  shqyrtimi i veprave konkuruese? 
Në një konkurs të tillë gjykohet/shqyrtohet   krijimi  letrar  apo  autori?
Përtej   rastit të lartpërmendur flagrant  “Rudolf Marku”  romanin fitues të të cilit  nuk e kam lexuar  dhe kësisoj nuk kam asnjë të drejtë  ta paragjykoj për vlerën artistike, në botën e qytetëruar emrat e konkuruesve  bëhen publikë vetëm në rastet  e çmimeve të karrierës  siç  është rasti i Nobel dhe kurrë  në konkurime  serioze veprash letrare në dorëshkrim (!).

Për ekuivalencë referenciale po sjell pjesë  të rregullave në konkurime e çmime të tilla në Kanada , në çmimin letrar të organizuar nga korporata gjigande mediatike CBC
works are judged anonymously on the basis of the author's use of language, originality of subject and writing style. 
All decisions by the readers and the jury are final. Readers' and jurors' names are confidential until the end of the competition to ensure the judging process remains blind.
Employees of CBC/Radio-Canada, Spafax Canada Inc., Canada Council for the Arts, Banff Centre and their affiliates are not eligible to enter this competition.
Pra,  krijimet gjykohen në mënyrë anonime, emrat e jurisë janë konfidencialë deri në fund te konkurimit dhe punonjesit e kompanive që organizojnë dhe sponsorizojnë  ketë konkurs nuk lejohet të përfshihen në  të.

Natyrisht  në  Shqipëri  teorikisht  dihen të tilla proçedura te “fair play”,  dhe nuk desha të rizbuloj ujin e ngrohtë në këto rreshta, por thjesht të permbushja detyrimin tim prej  soditësi të zhvillimeve letrare shqiptare .
Në  fund,  për të shmangur  paragjykimet për këtë cikël shënimesh, dua të theksoj se  autori i këtyre rreshtave nuk është pjesë e asnjë grupimi, klani, shoqate apo organizmi letrar shqiptar real apo virtual, nuk ka  konkuruar  për  çmimin e  shqyrtuar në këto shënime  dhe po ashtu nuk ka njohje  apo detyrime miqësore, konflikte  apo mërira  me asnjë  nga  personat  që  konkuruan , organizatorët  dhe pjesmarrësit e  jurisë  dhe  gjithashtu, nuk ka asnjë llogari të hapur në Bankën Shqiptare të Favoreve.


© Artan Gjyzel Hasani

Toronto, 6 Shkurt, 2016